Pedagogický materiál č. 20

Dvojitý impas

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Všichni Vaši žáci museli úspěšně vydražit 3 BT na Jihu a otevřít hru výnosem pikové 2.  Udělejte s nimi znovu průběh prvního zdvihu: 2, 3, dáma, král (3.1), a nechte Východ přemýšlet nad "budoucností" této barvy.  Ukažte tedy, že Jih musí hrát kára, a podtrhněte fakt, že musí vypracovat kára ihned, dříve než obránci zjistí, že mají 4 zdvihy v trefech.

Když Východ převezme, udělejte s ním plán obrany: jediný zdvih je jistý, je třeba jich získat pět, chybí čtyři.  Kde je vzít ? (3.2)

Ani v kárech, ani v pikách, to je jasné.  Buďto v trefech nebo v srdcích, lepší bude vybrat si srdce, ze dvou důvodů:

1)      na stole není v srdcích nic, zatímco v trefech tam je eso;

2)      Východ je v srdcích "bohatší" než v trefech a má tedy víc možností v nich vypracovat zdvihy.

Ukažte tedy, že pokud Východ bude hrát něco jiného než srdce, má Jih možnost realizovat deset zdvihů (a možná i jedenáct, pokud má odvahu riskovat impas na pikového kluka).

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

Dneska jen jediná kontrolní otázka, zato ale velmi důležitá: jaké jsou postupné otázky, které si obránce musí položit?

2. Probíraná lekce

Dnes se vrátíme ke sehrávce hlavního hráče, poté co jsme strávili tři týdny s obrannou hrou.  Ve skutečnosti je tato lekce poslední, která nabízí Vašim žákům novou techniku na místě vydražitele; zabývá se pojmem dvojitý impas, který doplňuje učení o práci se základní barvou.  Před sehráním prvního rozdání dne je vhodné probrat na tabuli trochu teorie.

2.1 Připomenutí pojmů týkajících se fines

Vaši žáci nyní znají jednoduchý impas a expas, které vyžadují dobré umístění soupeřovy karty. 

Napište na tabuli dva příklady:

- jeden impas:

A Q

 

 

 

5 3

 

 

- a jeden expas:

K Q 4

 

 

 

5 2

Zeptejte se, za jaké podmínky impas (expas) uspěje.  Měli by odpovědět bez obtíží.  Připomeňte jim, že nedávno se učili (lekce č. 16), jak opakovat impas (expas).

 

Ještě dva příklady k napsání:

- opakovaný impas

- opakovaný expas

 

 

 

 

 

 

 

A Q J

 

 

K Q 4

 

 

 

 

 

 

 

 

5 3 2

 

 

6 5 3

 

Na otázku „jak hrát, abychom vypracovali dva zdvihy v každé z těchto barev?“ musí Vaši žáci odpovědět: „Tak, že se hraje dvakrát proti vysokým honérům (stolu) a doufá se, že soupeřova vysoká karta bude umístěna před nimi“.

2.2 Nyní jim vysvětlete, že dnešní lekce se zabývá hraním barev, v nichž chybí alespoň dva honéry.

Napište hned příklad, který se zopakuje v rozdání dne:

5 4 2

 

A J 10

Zeptejte se svých žáků, jestli existuje způsob, jak využít výhody tohoto umístění karet pro získání druhého zdvihu v této barvě.  Nabytá zkušenost jim musí umožnit nalézt, co by se stalo, kdyby hráli malou ze stolu. 

Dobře popište celý mechanismus:

*   buďto Východ přidá 3: my dáme 10, která získá zdvih,

*   nebo Východ přidá dámu či krále: vezmeme esem a vyneseme kluka, abychom vypracovali 10.

Nechte je si zapamatovat, že vydražitelova myšlenka tedy je - hrát nejdříve nízkou proti jeho 10.

A nyní položte tuto otázku: jestliže 10 vezme dáma (například), co můžeme dělat?

Nenechte žáky dlouho přemýšlet; ukažte jim, že když je dáma pryč, mají dvojici eso-kluk, tj. vidličku, která umožňuje jednoduchý impas na krále.  Stačí se vrátit na stůl, abychom toho mohli využít, a hrát malou proti klukovi.

 

A teď přejděte rychle k rozdání dne.

2.3 Rozdání dne - rozdání č. 20A

2.4 Cvičné rozdání - rozdání č. 20B


HRA - rozdání č. 20A

Dvojitý impas

Závazek:  4©                                                             Výnos: Pikový král

 

 

ª  J 4 2

©  K 6 5

¨  A J 10 4

§  K J 5

 

 

ª  K Q 10 6

©  9 3

¨  K 9 3

§  10 7 4 3

S

Z       V

J

ª  A 8 7 3

©  8 7 4

¨  Q 8 5

§  9 8 6

 

 

ª  9 5

©  A Q J 10 2

¨  7 6 2

§  A Q 2

 

 

Dražba:

Jih zahajuje a Sever popisuje: (3 - 3 - 4 - 3) s 12 honérovými body.

Jih sčítá: 14 honérových a 1 rozlohový, to je dohromady 27 bodů; ohlašuje tedy 4©.

Výnos pikovým králem je normální, stejně jako pokračování dámou (po 8 partnera) a 6 do snapu ...

Kromě těchto dvou odehraných ztrátových zdvihů najde vydražitel další dva ztrátové zdvihy v kárech v ruce: ti, kteří padnou, buďto hrají tuto barvu od nejvyšší karty nebo udělají impas jenom jednou ...

Ve chvíli bilancování jim bude nutné vysvětlit, že v situacích tohoto typu je povinností rozhodnout se, že alespoň jeden chybějící honér je dobře umístěný, a udělat impas dvakrát (3.3): to je dvojitý impas, jehož princip je následující:

Když na lince chybí dva honéry, je třeba hrát tak,
jakoby hráč před vidličkou měl alespoň jeden z nich.

Nepokračujte dále se svým výkladem, dokud si nezahrajete druhé rozdání lekce (rozdání č. 20B).

Ukážete tedy, že jsou dva druhy dvojitých impasů:

- ty, které mohou přinést jeden zdvih:

A J 10

 

5 4 2

- ty, které mohou přinést jeden nebo dva zdvihy:

A Q 10

 

5 4 2

3. Rady a doporučení

3.1  Pro tuto chvíli je zbytečná odbočka, týkající se vysvětlování, že bude lepší dát nízkou kartu ze stolu místo 10.  Nechte je "přirozeně" přihodit nízkou a trvejte na nutnosti přidat dámu na Východě.

3.2  Dobré žáky můžete tady nechat spočítat počet jistých zdvihů vydražitele: čtyři kára, tři piky a eso trefové, dohromady tedy osm.

Ukažte, že nutnou hypotézou pro pád je umístění srdcového esa na Západě: pokud ne, můžeme přidat jeden zdvih k osmi už známým Jihu, který tak má svůj závazek "na talíři".

3.3  Žákům vyššího stupně (od střední školy) vysvětlíme, proč je třeba hrát na rozložení honérů, tím, že jim ukážeme čtyři možná rozložení:

* král vlevo, dáma vpravo

* dáma vlevo, král vpravo

* král i dáma vlevo

* král i dáma vpravo

Ve třech prvních případech vyhrajeme, když uděláme dvakrát impas, což znamená hrát s pravděpodobností úspěchu 75 %.