Pedagogický materiál č. 19

Uvažování v obraně

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

a)      Pro [1] trvejte na tom, že je třeba přidat krále: na partnera se impas nedělá.  Přibližte [3], kde karta braná v impasu je vidět na stole.  Ukažte, že [4] je kombinací dvou výjimek z pravidla "třetí dává nejvyšší": je třeba přidat 10.

b)      Toto cvičení slouží k osvojení koncepce "pozitivní / negativní marka" a k výběru správné karty.  Pozor: v [1] je obsažena jedna nová koncepce: pro pozitivní marku vybrat nejvyšší neužitečnou kartu (3.1). Pomocí [4] ukažte, že je občas nutné markovat malou kartou, vyšší než ty ostatní, a že je třeba myslet i na obtíže, které partner někdy má s tím, aby pochopil, co mu chceme sdělit.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

... Nezapomeňme na dražbu ...

*   Kolik bodů na lince je třeba mít, abychom mohli předražit na 2ª, jestliže soupeř oznámil 2© a jsme v první hře?

*   Je pro nás ve druhé hře zajímavé padnout jednou na 3ª, jestliže soupeři v rozdání uhrají 3§ ?

... a vraťme se k obraně: jaké jsou dvě výjimky z pravidla "na třetí pozici nejsilnější" ? (3.2)

2. Probíraná lekce

2.1 Dnes přistupujete k jednomu z nejtěžších problémů bridžových začátečníků: jde o konstrukci uvažování v obraně.  Až do nynějška Vaši žáci, stejně jako mnoho starších hráčů, podléhali představě, že jen tak sedí na boční straně, a víceméně souhlasili s tím, že si svou nudu mohou zpestřovat signalizací (výnos, výzva, přihazované karty).  Musíte je přesvědčit, že hrát v obraně je stejně zábavné jako být vydražitelem (3.3) a že i tam využijeme své malé šedé buňky.  Abyste toho dosáhli, budete potřebovat pár minut na prezentaci, dříve než přejdete k rozdání dne.

Především připomeňte, že závazek přijatý vydražitelem určuje i závazek pro obranu.  Takže když soupeři hrají 3 BT, obránci musí splnit závazek pěti zdvihů (3.4).  Vysvětlete, že pro splnění tohoto závazku musí i obránci, podobně jako vydražitel,  vypracovat plán sehrávky: plán obrany.  Musí spočítat své jisté zdvihy a objevit, ve které barvě mohou najít chybějící zdvih(y).

Nyní se zeptejte svých žáků, jaká je podle jejich názoru největší obtíž s provedením těchto výpočtů.  Začínají být již více obeznámeni s hrou a správná odpověď určitě přijde: nevíme, co má partner!

Výrazně projevte svůj souhlas, ale také je upozorněte, že tato překážka je kompenzována výhledem na polovinu soupeřových karet.  Chybějící důležité karty jsou buďto u partnera, nebo u vydražitele.  Pomalu je přiveďte k tomu, aby pochopili, že chtějí-li splnit svůj závazek, musí doufat, že karty nezbytné pro pád jsou v listu jejich protějšku (3.5). Je čas dokreslit toto všechno na konkrétním příkladu.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 19A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 19B


HRA - rozdání č. 19A

Obrana: Hrát na slabinu tichého hráče

Závazek:  4ª                                                             Výnos: Srdcová dáma

 

 

ª  K 10 3

©  8 5

¨  A Q J 9 6

§  9 7 4

 

 

ª  4 2

©  Q J 10 4

¨  7 4 3

§  A Q 5 2

S

Z       V

J

ª  8 7 5

©  A 9 6 3

¨  10 5 2

§  J 10 8

 

 

ª  A Q J 9 6

©  K 7 2

¨  K 8

§  K 6 3

 

 

Dražba:

Jih zahajuje a přijímá tyto informace: (3 - 2 - 5 - 3) s 10 honérovými body; sám si spočítá 16 honérových bodů, jeden rozlohový bod (kárový dubl) a jeden rozlohový bod na stole (srdcový dubl), což je 28 bodů pro hru 4ª; dostane výnos srdcové dámy ...

Projdeme okolo každého stolu, abychom viděli, jakou kartu dá Východ na tento výnos, a bez velkého překvapení konstatujeme, že je tam mnohokrát 3 (3.6); vydražitel vezme králem a spokojeně získá jedenáct zdvihů ...

Při bilancování bychom měli jemně požádat vydražitele, aby poděkovali svým soupeřům, že jim věnovali neuhratelný závazek ! ...

Převezmeme zdvih srdcovým esem Východu a necháme je přemýšlet, počínaje:

*   tím, co vědí: srdcový král je na Jihu,

*   tím, co vidí: dlouhá řada kár, která nevěští nic dobrého ...

A to je okamžik pro aplikaci principů rozvinutých v prezentaci.

Položte jim tyto otázky:

1)      Jaký je závazek linky Východ-Západ: čtyři zdvihy, protože Jih smí ztratit tři.

2)      Kolik má Východ jistých zdvihů: jeden, srdcové eso, který právě získal!         Chybí nám tedy ještě tři.  Kde je můžeme najít?

*   ne v srdcích: Jih má krále, to víme, a na stole může snapovat ostatní srdce (3.7)

*   ani v kárech ne: na stole chybí jen král.  Jestli ho Jih nemá, může uspět s impasem.

Zůstávají tedy piky a trefy: jestli Jih musí dát jeden trumf, tím lépe, ale Východ nemůže nic dělat ani pro, ani proti tomu. Z toho vyjdeme a necháme odhadovat, jaký bude správný výnos (3.8), vezmeme-li v úvahu, že:

*   už nezískáme zdvih z listu Východu,

*   partner Západ hraje po vydražiteli.

Se všemi těmito nápovědami musíme mezi stoly uslyšet „Trefy“ ...  Teď je nutné se zeptat, v co doufáme u partnera a kterou kartou tedy musíme začít na Východě (3.9).

 

Nabízí se tedy tento princip dne:

Když sedíme za tichým hráčem, je pro vypracování chybějících zdvihů
většinou nutné hrát do jeho slabiny.

3. Rady a doporučení

3.1  Totéž pro cvičení (3): upřesníte, že hrát 10 jako marku zatajuje kluka, a necháte je přemýšlet o podobnosti s výnosem ...

3.2  Správná odpověď by měla připomínat něco jako:

*   „když máme více ekvivalentních karet (nebo sousedních karet), hrajeme tu nejmenší“,

*   „když můžeme vzít kartu tichého hráče impasem, přidáme nejmenší kartu vidličky“.

3.3  Naštěstí je to tak: připomeňte jim, že v bridži budou hrát v průměru dvakrát častěji v obraně než jako hlavní hráči ...

3.4  Tento závazek se rovná počtu zdvihů, které může vydražitel ztratit, plus jeden: pád!

3.5  Toto všechno je již dost abstraktní a dost komplikované ... počkejte chvíli, než jim vysvětlíte, že navíc tyto hypotézy musí být kompatibilní s dražbou ... pro tuto chvíli je lepší, když Vaši žáci budou formovat bláznivé hypotézy, než žádné!

3.6  Je třeba se zeptat, proč se muselo hrát eso, a neakceptovat jako správnou odpověď typu: „protože díky vynesené kartě víme, že král je u vydražitele, a protože nevíme, kolik karet ho doprovází“.

3.7  Trochu frustrující analýza, ale prozatím zcela přesvědčivá ...

3.8  Nicméně upřesníme, že správný výnos možná neexistuje a že vydražitelův závazek je neporazitelný.

3.9  Několik málo rozvážných Vám řekne, že partner možná má eso, krále a dámu trefovou ... ale vždycky se najde nějaký soucitný kamarád, který řekne, že výnos měl být proveden v této barvě ...  Musíme je nechat vydedukovat jediný příznivý případ a kartu protiútoku — kluka — protože garantuje 10.