Pedagogický materiál č. 18

Karty hrané v obraně

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

a)      Využijte tohoto příkladu a vraťte se k pojmu malé riziko (- 1 bod) v soutěživé situaci.  Ověřte si, že všichni žáci správně spočítali 24 bodů na lince: pro nabídku 3¨ po 2© tedy chybí 1 bod a předražení je automatické, bez ohledu na stav hry.  Na druhé straně nám chybí tři body k tomu, abychom mohli říci 4¨ : to je zase vyloučeno, rovněž bez ohledu na stav hry (3.1).

b)      Tentokrát, s 23 body na lince, je jasné předražení na 2ª ... a normální je předražení na 3ª v první hře ("střední" riziko).  Ukažte, že většinou to nebudeme muset dělat: soupeři v druhé hře často nebudou mít na lince více než 23 bodů a nebudou mít tedy prostředky pro předražení na 3©.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Jsme-li v první hře, kolik pádů si můžeme dovolit, když soupeři draží dílčí závazek?

b)      Stejná otázka pro druhou hru.

c)      Co je to malé riziko?

2. Probíraná lekce

2.1 Lekce je zasvěcena, stejně jako předchozí, hře v obraně.  Budete se muset zabývat dvěma obtížnými tématy:

1) karty, hrané hráčem na třetí pozici,

2) využití malých karet pro komunikaci mezi partnery.

Je vyloučeno provést úvodní teoretický výklad, proto přejděte hned k rozdání dne.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 18A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 18B


HRA - rozdání č. 18A

Obrana: impas na honéra tichého hráče

Závazek:  3 BT                                                          Výnos: Piková 4

 

 

ª  J 5 3

©  Q 8 2

¨  Q 8 3

§  A J 8 5

 

 

ª  K 8 7 4

©  J 7 6

¨  A 4 2

§  9 7 3

S

Z       V

J

ª  Q 10 6

©  A 9 5 4 3

¨  7 6

§  10 4 2

 

 

ª  A 9 2

©  K 10

¨  K J 10 9 5

§  K Q 6

 

 

Dražba:

Jih zahajuje a Sever předává: (3 - 3 - 3 - 4) a 10 honérových bodů.

Jih konstatuje chybějící shodu v drahých barvách, ale 26 honérových bodů, a proto 3 BT...  Výnos - čtvrtá nejvyšší ...

Východ často položí dámu, protože ví, že třetí dává nejvyšší, a umožní splnit závazek s jedním nadzdvihem ...

U stolů, kde to takto probíhá, překvapíte nemalé množství hráčů, když jim řeknete, že proti určité (3.2) obraně je závazek nesplnitelný ...

Nenechte je o tom přemýšlet příliš dlouho, nemají ještě dost bridžových znalostí na to, aby našli řešení; napovězte jim tím, že „závazek byl splněn v prvním zdvihu“.  Budete muset čelit rozhořčení hráčů Východu, kteří jsou si vědomi, že splnili svůj úkol tím, že přidali dámu. Uklidněte je tím, že se jich zeptáte ... co se bude dít:

*   když Jih nemá ani eso ani krále: 10 umožní získat zdvih stejně jako dáma,

*   když Jih má eso nebo krále: 10 "vyžene" vysokého honéra Jihu a dáma bude vypracovaná.  Zatímco dát dámu slouží jenom ... k tomu, abychom si ji nechali vzít a umožnili Severu získat později jeden zdvih na kluka.

Nechte je, ať si zapamatují, že přidání 10 umožní udělat impas na kluka stolu ... a můžete si být jisti, že bude úspěšný!  Modifikujte pravidlo o nejsilnější kartě na třetí pozici a napište na tabuli:

 

„Na třetí pozici je třeba hrát nejsilnější užitečnou kartou.“

 

Vysvětlení tohoto rozdání není ještě u konce, tolik toho v něm je.  Ti, kteří "intuitivně" přidali 10 (3.3), nejsou ještě u konce svého trápení.

Nejdříve Západ: když Jih vzal první zdvih pikovým esem, musel vědět, že jeho partner má dámu.  Když přebil výnos z ruky károvým esem, může tedy pokračovat malým pikem, aby dáma nakonec neblokovala barvu (3.4).  Východ opakuje pik, Západ položí krále a pak poslední pik ...  Co hraje potom? 

 

 

Zeptejte se, co se stalo u různých stolů ... a blahopřejte všem!

*   těm, kteří pokračovali srdcem ze Západu, aby umožnili inkasovat partnerovo eso,

*   vydražitelům, kteří se postarali o to, aby nebyly odhozeny trefy tichého hráče, a kteří by uhráli svůj závazek, pokud by Západ nenesl srdce.

Nyní se žáků zeptejte, jak mohl Západ vědět, že má pokračovat v srdcích.  Neschvalujte (příliš) odpovědi typu: protože trefové eso bylo na stole ..., ale povzbuďte ty, kteří si myslí „Východ mu to mohl říci“ (3.5).

Vysvětlete tedy techniku přímého markování; ukažte, že mezi všemi malými kartami v srdcích a v trefech si Východ může k odhozu vybrat kteroukoliv, aniž ho to cokoliv stojí, a že je proto normální, chtít předat informaci partnerovi tím, že vybere k odhozu určitou kartu spíše než nějakou jinou.

Poté vysvětlete, že předávaná zpráva závisí na výšce karty, a napište na tabuli:

              * vysoká karta je žádost o odhozenou barvu (pozitivní marka),

              * nízká karta je zamítnutí odhozené barvy (negativní) (3.6).

3. Rady a doporučení

3.1  Dobrým žákům můžete položit tuto otázku: „co myslíte, řeknou soupeři 3© po 3¨?“.

Ukažte jim, že je možno vydedukovat informace z vlastních karet:

- že linka protihráčů má 20 honérových bodů a shodu devíti karet v srdcích,

- že mají alespoň 2 rozlohové body v kárech a 1 v trefech.

Východ-Západ mají tedy nejméně 24 bodů, které jim umožní říci 3© zcela jistě (stejně malé riziko jako pro Sever-Jih).

3.2  Netrestejte zbytečně své mladé chráněnce tím, že jim budete vyprávět o "dobré obraně" jako v knihách.

3.3  S touto situací (nebo s podobnou) se mohou Vaši žáci setkat ve volných rozdáních.  Tím lépe, budou-li si ji pamatovat!

3.4  Honéry vždycky nejdříve z krátké strany, ale tady je to těžké rozeznat ...

3.5  Ti, kteří znají jiné karetní hry (belota, taroky, ...), často používají slovo "marka".  Nezapomeňte ho vysvětlit i ostatním.

3.6  V rozdání této lekce měl tedy Východ dvě možnosti, jak ukázat svůj zájem o srdce:

- žádat o srdce odhozem srdcové 9,

- odmítnout trefy odhozem trefové 2.

Při této příležitosti vysvětlete, že se často nemůžeme zbavit vysokých karet v barvě, o kterou stojíme, a že odmítnutí jiné barvy je také zcela zřetelné.