Pedagogický materiál č. 17

Ocenění rizika

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Oprava rozdání č. 1:

a)      Správný závazek je 6ª, protože máme na lince shodu osmi karet a 2 rozlohové body.

b)      Ztrátové zdvihy:

*   v pikách: 0, ledaže jsou čtyři piky v jedné ruce,

*   v srdcích: 1,

*   v kárech: 0,

*   v trefech: 1.

c)      Šance na výhru jsou:

*   buď ve vhodném umístění srdcové dámy,

*   nebo ve vhodném umístění trefového krále.

Jedna z těchto dvou podmínek je dostačující.

d)      Začínáme tím, že vytrumfujeme a skončíme na stole.

e)      Pokračujeme trefovým klukem, kterého nepřebíjíme ...

Oprava rozdání č. 2:

Jsme svědky pěkného boje mezi oběma dvojicemi!

Sever zahajuje a na základě kartičky Jihu ohlásí 1¨ (mají jen 25 bodů); Východ si vyžádá kartičku a když zjistí 24 bodů díky shodě devíti srdcí, ohlásí 1©; když je na řadě Sever, nabídne 2¨, což nutí supeře dražit k 2©; Sever má poslední slovo s 3¨, na což už soupeři mohou jen pasovat ... uf!

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Které skóre je lepší, za 3§ +1  nebo za 3ª =?

b)      Máte na lince  28 honérových bodů bez shody osmi v drahé barvě: jaký závazek budete hrát?  Proč?

c)      V čem spočívá opakovaný impas?

2. Probíraná lekce

2.1 Lekce má za cíl naučit Vaše žáky "předražovat" a brát přitom na sebe rozumné riziko, prozatím pouze v dílčích závazcích.  Pro tento účel se musíte vrátit k pojmu skórování: ukažte, že může být dobré prohrát svůj závazek s jedním pádem, jestliže soupeři nezískali svůj závazek, zvláště pokud jsme v první hře.

Nechte žáky, ať si uvědomí, že Tabulka závazků, počínaje úrovní 1 a konče úrovní 3, postupuje po 2 bodech, a připomeňte jim, že má jen jednu indikativní hodnotu.

Nakonec je seznamte s tím, že se vždy vyplácí předražovat soupeře, když chybí pouze jeden bod vzhledem k tabulkovým hodnotám.  To je pojem malého rizika.

Zeptejte se jich, jestli je podle jejich názoru možné vzít na sebe větší riziko a hlavně za jakých podmínek.  Pochvalte ty, kteří objeví, že to můžeme udělat v první hře, kdy dvakrát padnout je stále lepší než nechat soupeře uhrát jejich závazek.

Nechte je tedy, ať si zapíší následující princip:

*   v situaci malého rizika (o 1 bod méně, než je v Tabulce závazků) předražíme automaticky,

*   v situaci středního rizika (o 2 body méně, než je v Tabulce závazků) předražujeme, jen když jsme v první hře.

Nechte je toto všechno aplikovat během rozdání dne.

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 17A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 17B


HRA - rozdání č. 17A

Obrana: princip rozumnosti

Závazek:  3¨ z Východu                                             Výnos: Srdcová dáma

nebo   3ª z Jihu                                                  Výnos: Kárové eso

 

ª  Q 10 9 3

©  10 8 6 2

¨  K 8 3

§  Q J

 

 

ª  K 7 6

©  7 5 4

¨  A J 5

§  10 7 5 3

S

Z       V

J

ª  4

©  A K 3

¨  Q 10 9 7 6 4

§  A 8 2

 

 

ª  A J 8 5 2

©  Q J 9

¨  2

§  K 9 6 4

 

 

Sever je rozdávající a všichni jsou v první hře.  Ověřte si, že dražba probíhá takto:

Východ zahajuje a zjišťuje, že jejich linka má 24 bodů pro kárové trumfy.  V souladu s předcházející lekcí se Východ, který nemůže hrát celoherní závazek, spokojuje s 1¨.

Jih si spočítá, že jeho linka má pro pikové trumfy 23 bodů.  Ani on nemůže dražit celou hru a předraží na 1ª.

Donuťte Východ oznámit 2¨, potom Jih 2ª.  Od tohoto okamžiku nechte dražbu probíhat, jak každý očekává ... a nechte rozdání odehrát bez Vašeho zasahování, ať už je konečný závazek jakýkoliv.  Potom přejděte k výsledkům.

*   V principu ti, kteří budou hrát závazek v pikách, snadno realizují 8 zdvihů, ale nic víc.  Jestliže Jih přesto všechno získal 9 zdvihů, je to proto, že Západ nedal kárové eso, když Jih hrál kára proti králi stolu (3.1).  Zeptejte se tedy všech čtyř hráčů, jestli Západ mohl vědět, že Jih má jen jedno káro.  Pokud na to nepřijdou, napovězte jim tím, že je požádáte, aby uvažovali nad dražbou: když se Východ rozhodl hrát v kárech, znamená to, že má nejméně 9 kár na své lince.  V hře je k dispozici pouze 13 kár a proto Jih má pouze jedno! (3.2)

*   Ti, kteří na lince Východ-Západ uspěli, získali kárový závazek a museli získat devět zdvihů ... pokud hráli dobře. Jih musel vynést dámu srdcovou (3.3). Nechte je tedy spočítat ztrátové zdvihy Východu: jeden pik, jedno srdce, dva trefy a král kárový, je-li "špatně umístěn".  Máme dvě možnosti, jak se jednoho ztrátového zdvihu zbavit: buďto uspět s impasem na kárového krále, nebo odhodit jednu ze ztrátových karet na kartu vypracovanou na stole.  Pikový král by mohl sehrát tuto roli, ale za jakých podmínek?  Čekejte na odpověď, dříve než se zeptáte, kdy musíme hrát piky, a pochvalte ty, kteří řeknou, že je nutné hrát piky přede vším, protože trumf je jediná barva, která umožňuje návrat na stůl pro pikového krále.

Když už všichni pochopili, že rozdání umožňuje na lince Sever-Jih realizovat osm zdvihů s pikovými trumfy a na lince Východ-Západ devět zdvihů s károvými trumfy (3.4), vraťte se k postupu dražby.

Ukažte, že v první hře je pro Východ evidentní předražit 3¨ po 2ª, protože tím podstupuje jen malé riziko.  Podtrhněte, že ve Jih ve stejné hře měl říci 3ª, riziko, které tím na sebe bere (2 body vzhledem k Tabulce), je stále přijatelné.  Říci 4¨ na Východě by naproti tomu nebylo uvážené (3.5).

Ukončete všechno porovnáním získaného skóre pro jednotlivé teoretické závazky a podtrhněte, že Sever-Jih realizovali dobrou operaci, pokud nenechali hrát 3¨, která jsou úspěšná.

3. Rady a doporučení

3.1  To je samozřejmě možné, jen když Západ nevynesl kárové eso ...  Využijte toho k připomenutí, že většinou je dobré vynášet v barvě své linky a že v barveném závazku nevynášíme zpod esa.  Jinak řečeno, tento výnos kárového esa se vnutil!!

3.2  Netrvejte příliš na tomto prvním přiblížení se k "výpočtu listu" vydražitele, stejně většina Vašich žáků dala eso ... prostě proto, že viděla krále na stole.

3.3  Vysvětlete, že výnos nejvyšší karty sledu má většinou přednost před výnosem esa v barvě linky ... pro předvedení použijte kára z rozdání a ukažte, že hra károvým esem vypracuje krále, který často vydražiteli umožní užitečný odhoz.

3.4  Můžete své žáky nechat "mimochodem" zapsat, že rozdání, ve kterých je možno získat závazek na obou linkách, jsou ta, kde každá linka má hodně trumfů.  To využijete později ...

3.5  Naléhavě trvejte na nutnosti nevypadnout z oblasti ‘malé riziko/střední riziko’, např. pod záminkou, že máme chuť hrát závazek.  Ukažte, že říci 4¨ je špatná operace, protože  4¨ padnou, stejně jako padnou 3ª: vyměnili jsme soupeřův pád za svůj!