Pedagogický materiál č. 12

Hra v levných barvách

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

a)      Hrát krále a doufat, že partner má 10.

b)      Hrát dámu, která vytáhne eso nebo krále soupeře, a ponechat si vidličku 10-8 za 9-4 tichého hráče, abychom vzápětí mohli získat zdvih.

c)      Hrát trefové eso a trefy proti stolu; trefová dáma umožní odhoz pikové 3.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Jak hrát s touto linkou:

J 6 4 3

 

A K 7

b)      Co je to expas?

c)      Na stole je J 10 9 8 5 a vy za stolem máte Q 6 4.  Vydražitel vynáší kluka:  co uděláte a proč?

2. Probíraná lekce

2.1 Umožněte svým žákům, aby si uvědomili, že až doposud hráli pouze bez trumfů nebo v srdcích či v pikách, v nichž měli osm karet.  Připomeňte skórování, které preferuje závazky v drahých barvách před závazky v barvách levných (3.1).

 

Stanovte tedy způsob, jak zvolit závazek v levných trumfech:

*   když je na lince shoda přinejmenším osmi karet v drahé barvě, hraje se závazek v drahých trumfech,

 

*   když ne, všechno závisí na počtu honérových bodů na lince:

 

*   s alespoň 25 honérovými body se hraje herní závazek bez trumfů,

*   s nanejvýš 24 honérovými body zahajitel zkoumá existenci shody v levné barvě, podmíněné tím, že je na lince alespoň devět karet v této barvě.

A nyní hrajte rozdání dne:

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 12A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 12B


HRA - rozdání č. 12A

Závazek v levné barvě

Závazek:  4 ¨                                                            Výnos: Piková dáma

 

 

ª  9 5 4 3

©  8

¨  J 9 6 5 2

§  A Q 6

 

 

ª  Q J 8 6

©  K 10 5 3

¨  3

§  K 9 5 2

S

Z       V

J

ª  K 10 2

©  Q 9 7 4

¨  A 8

§  J 10 8 4

 

 

ª  A 7

©  A J 6 2

¨  K Q 10 7 4

§  7 3

 

 

Nechte dražit rozdání a přesvědčte se, že Jih přidá 6 rozlohových bodů k 21 honérovým bodům linky, aby hrál kárové trumfy.  Vysvětlete, že má 10 karet a proto tedy 2 rozlohové body.

Nechte je hrát závazek a poznamenejte si, kteří vydražitelé hrají trumfy hned.

Udělejte bilanci výsledků: rozdání je dost jednoduché a často se uhraje.  Blahopřejte těm, kteří získali zdvih navíc (3.2).

Vezměte znovu listy Sever-Jih a vytvořte plán sehrávky:

1)      Který je základní list?

Ukažte, že v obou listech je stejný počet trumfů a že je tedy nutné najít jiné kritérium.  Vybereme silnější list.

2)      Kolik je ztrátových zdvihů?

Trvejte na faktu, že kromě dvou ztrátových karet v trefech a pikách a kárového esa, které se musí uhrát, jsou ještě tři ztrátové srdce v ruce Jihu, navzdory singlu Severu.

3)      Jak je dodatečně eliminovat?

Připomeňte, že si můžeme dovolit tři ztráty, abychom uhráli závazek 4¨.  Snapovat tři ztrátová srdce trumfy ze stolu tedy postačí ke splnění závazku.

Položte tedy tuto otázku: „můžete hrát trumfy hned?“

Odpověď není evidentní; naveďte je tedy k ní otázkou, kolik trumfů je zapotřebí pro snapování tří srdcí.  Nechte je uvažovat, kolik trumfů mají protivníci a co s nimi mohou udělat.  Nakonec ukažte, že můžeme hrát trumfy prakticky bez rizika a že tím zabráníme, aby nám trumfy obránců později překážely.

Zeptejte se tedy, jestli je důvod se spokojit s 10 zdvihy, a trvejte na možnosti zbavit se ještě jedné ztrátové karty tím, že hrajeme impas proti trefovému králi.

Podtrhněte ten fakt, že hledání tohoto dodatečného zdvihu závazek neohrožuje a že je tedy jenom výhodné hrát tento impas.

Napište na tabuli následující poučku, která shrnuje koncepci tohoto rozdání dne:

Vždy je třeba hledat dodatečný zdvih,
pokud touto operací neohrozíme splnění závazku.

A nakonec nechte znovu rychle přehrát toto rozdání, podtrhněte nutnost zkusit impas na trefového krále před snapováním srdcí: jinak bychom byli ve špatném listu pro tento impas ...

3. Rady a doporučení

3.1  Speciálně nechte žáky objevit to, že je nutné získat osm zdvihů v trefových nebo kárových trumfech, abychom získali stejné hodnocení jako za sedm zdvihů bez trumfů, deset zdvihů v levné barvě, abychom získali (alespoň) stejné hodnocení jako za osm zdvihů bez trumfů, atd. ...

3.2  Využijte toho ke srovnání výsledků u různých stolů a vysvětlete, že v turnaji ti, kteří získají jedenáct zdvihů, si zapíší "velmi cenný zisk" proti těm, kteří získali jen deset zdvihů.

3.3  V tomto okamžiku se vraťte ke skórování.  Zeptejte se, jaké je skóre za 4¨ = nebo za 4¨ +1, a nechte to porovnat s výsledkem rozdání, hraného bez trumfů.