Pedagogický materiál č. 8

Výnos v barvě - snapování

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Začněte tím, že se zeptáte svých žáků, jestli neshledali cvičení 1 trochu divným ... Normálně by si měli uvědomit, že specifikace "v první hře" a "ve druhé hře" jsou zbytečné pro částečné závazky, a měli by najít legrační (nemožný) výsledek 7ª +1. Ověřte též jeden možný omyl: pro některé z nich bude možná 2ª +2  totéž jako 4ª ...

Když budete opravovat první rozdání druhého cvičení, jemně se zasmějte těm, kteří Vám budou chtít nabídnout nějaké závazky s 27 kartami na lince (trvejte na tom, že je absolutně nezbytné spočítat si své karty dříve, než se s nimi začne cokoliv dalšího); jako korekci odeberte trefovou 2.

Při opravě druhého rozdání druhého cvičení trvejte na tom, že není možno hrát v drahé barvě se sedmi kartami navzdory přítomnosti eso-král-dáma v srdcích a v pikách: hra v barvě je záležitostí kvantity karet a ne jejich kvality.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

a)      Co je to shoda?

b)      Co je to šikena?

c)      Mám jedenáct srdcí na lince: kolik dodatkových rozlohových bodů si mohu připočítat?

d)      Co udělám, když můj partner zahájí a já nemám 7 honérových bodů?

e)      Co udělám, když jsem zahájil a partner mi oznámí, že má méně než 7 honérových bodů?

f)        Co dělat, když můj partner říká, že máme většinu bodů, a já mám pouze 3 honérové body?

2. Probíraná lekce

2.1 Vysvětlete, že výnos do barevného závazku je jiný, protože jsme pod tlakem trumfů vydražitele, který může rychle snapovat vysoké karty; dáváme přednost dvěma typům výnosů:

a)      nejvyšší karty krátkých sledů: už jde o jiný problém než bez trumfů — vypracovat délku; jednoduše chceme realizovat své vysoké zdvihy (3.1);

b)      singl, jestliže máme trumfy na snapování: snapování není výsadou vydražitele ...

2.2 Rozdání dne - rozdání č. 8A

2.3 Cvičné rozdání - rozdání č. 8B


HRA - rozdání č. 8A

Ztrátové karty - Snapování

Závazek:  4 ª                                                            Výnos: Kárová dáma

 

 

ª  K 10 9 6

©  8

¨  K 7 5 2

§  10 7 6 3

 

 

ª  8 2

©  Q 9 4 3 2

¨  Q J 10

§  K J 5

S

Z       V

J

ª  4

©  K 10 7 5

¨  A 9 6 3

§  Q 8 4 2

 

 

ª  A Q J 7 5 3

©  A J 6

¨  8 4

§  A 9

 

 

Dražba:

Ověřte, že Sever-Jih přijímají správný závazek 4ª (3.1).  Západ musí vynést károvou dámu (3.2).

Vydražitel položí ze stolu krále, Východ bere esem a vrací káro do kluka Západu a vynesenou desítku vydražitel snapuje ...

V principu musí být tento závazek uhrán bez problémů, pokud budou Vaši žáci snapovat ztrátová srdce ruky dvěma zbývajícími trumfy stolu po dvojím trumfování.

Cílem tohoto rozdání je naučit žáky rozdělovat ztrátové zdvihy do dvou kategorií:

*   nevyhnutelné ztrátové zdvihy, tj. zdvihy, které prostě musíme odevzdat (3.3);

*   pokrytelné ztrátové zdvihy, tj. zdvihy, které je možno změnit na získané.

Předchozí rozdání umožní ilustrovat tuto teorii tím, že necháme žáky hledat ztrátové zdvihy Jihu a zařazovat je do těchto dvou kategorií:

*   nevyhnutelné ztrátové zdvihy: dvě kára odevzdaná hned po výnosu; trefová 9 (3.4);

*   pokrytelné ztrátové zdvihy: srdcový kluk a 6, které je možno snapovat trumfy tichého hráče (3.5).

Pro dnešek se spokojíme s tímto principem:

Snap je jedním z nejspolehlivějších prostředků
pro krytí ztrátových zdvihů - jejich změnu na zdvihy získané.


3. Rady a doporučení

3.1  Rychlé připomenutí: pokud nemáme 8 honérových bodů, oznamujeme své body a nevyplňujeme kartičku ...

3.2  Ukažte logiku výnosu "nejvyšší karty krátkého sledu": když vyneseme z příliš dlouhé barvy, je velká pravděpodobnost, že se dočkáme snapu a tak ztratíme výhodu, kterou nám výnos poskytuje.

3.3  Nechte žáky hledat příklady tohoto typu zdvihů a zapamatovat si příklady těch nejpravděpodobnějších: trumfové eso, trumfový král za esem, eso v barvě, v níž není na lince šikena, král v barvě, v níž je dubl na stole i v ruce, atd.

3.4  Zeptejte se, proč tato 9 nemá šanci získat zdvih, a oceňte odpovědi typu: „protože na stole není žádná vysoká karta, na kterou by se mohla odhodit.“

3.5  Když jste naznačili vysvětlení plánu trumfové hry, spokojte se prozatím s tím, že jim ukážete tu moc trumfů, díky níž se ztrátové zdvihy přetvářejí na zdvihy získané.