Pedagogický materiál č. 7

Skórování barevných závazků

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Buďte velmi ostražití, co se týče chyb ve výpočtech, a ukažte žákům, že vinou jednoho chybného bodu můžeme hrát příliš vysoko a ztratit dobrý závazek, nebo také zůstat nízko a přijít o prémii za hru nebo za slem (jak uvidíme za chvíli).

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

Na procvičení paměti:

a)      Kolik je rozlohových bodů za singl?

b)      Kolik je dodatkových bodů za shodu jedenácti karet?

c)      Minimálně kolik karet musíme mít, abychom mohli hovořit o shodě?

2. Probíraná lekce

2.1 Vysvětlete, že nabídky závazků (3.1), které používáme, jsou zjednodušené a neodpovídají skutečným bridžovým nabídkám, které poznáme později.

Bridž rozlišuje čtyři barvy a rozděluje je do dvou skupin:

1. Piky a srdce se nazývají drahé barvy; vynášejí více bodů, když je použijeme jako trumfové;

2. Kára a trefy se nazývají levné barvy; vynášejí méně bodů (3.2).

Uveďte hodnocení 30 bodů za zdvih v drahých barvách a 20 v levných, a nechte žáky spočítat, kolik zdvihů je zapotřebí nabídnout, aby se získala prémie za hru (samozřejmě jim připomeňte, kolik bodů je zapotřebí pro jednu hru).

Vašim dobrým žákům by nemělo dlouho trvat, než přijdou na to, že to jsou 4 zdvihy v drahých barvách a 5 zdvihů v barvách levných.

Nechte je, ať se poradí s Rozhodovací tabulkou, a nahlas jim sdělte honérové a RH- body potřebné pro tři typy her; potom bude pro ně snadné vydedukovat, jaké se v bridži hrají nejčastější závazky.

2.2 Zaveďte pojem první a druhé hry (3.2)

Mluvte též o prémii za slem (3.3), na kterou jsme v rychlosti narazili během lekce 3; napište jim následující tabulku:

slem

v první hře

ve druhé hře

malý

500

750

velký

1 000

1 500

Procvičte s žáky počítání skóre:

4 ª ve druhé hře

3 BT +3 v první hře

5 ¨ v první hře

6 © ve druhé hře

2 ª + 2 ve druhé hře (!)

7 § ve druhé hře

3 BT +2 ve druhé hře

2 BT +3 ve druhé hře (!)

Komentujte tabulku hodnocení "speciál", kterou jste předali každému žáku, a poznamenejte, že zůstaneme-li pod úrovní hry, není rozdíl ve skóre za 1 +2, 2 +1 a 3 = (3.4).

Obraťte pozornost na "pět magických čísel": 25 (= 3 BT), 27 (= 4 v drahé barvě), 30 (= 5 v levné barvě), 33 (= malý slem), 37 (= velký slem); pobídněte žáky, aby se tato čísla zatím naučili nazpaměť, a opakujte je s nimi nahlas — celá třída dohromady (3.5).

Pád: připomeňte, že pády v první hře představují 50 bodů za každý pád, a naučte své žáky, že pády ve druhé hře představují 100 bodů za každý pád.  Ukažte tedy, že splnit vysoký závazek ve druhé hře (hra nebo slem) přinese více bodů, ale že nesplnění závazku je taky dražší ...

2.3 Rozdání dne - rozdání č. 7A

2.4 Cvičné rozdání - rozdání č. 7B


HRA - rozdání č. 7A

Okamžité odhození ztrátové karty

Závazek:  4 ©                                                            Výnos: Pikový král

 

 

ª  A 8 3

©  Q 6 3 2

¨  A Q 5

§  J 5 4

 

 

ª  K Q 10 4

©  9

¨  10 9 4 3

§  K 9 8 2

S

Z       V

J

ª  9 7 5 2

©  A 4

¨  J 8 6 2

§  A 7 6

 

 

ª  J 6

©  K J 10 8 7 5

¨  K 7

§  Q 10 3

 

 

Dražba:

Jih: „pas“; Sever: „zahajuji“;

Jih předá kartičku s: (2 - 6 - 2 -3) a 10 honérovými body;

Sever vidí shodu deseti karet v srdcích (= bonus 2 bodů) + 13 honérových bodů + 2 rozlohové body na Jihu, což je celkem 27 bodů: proto přijímá 4© a nechá je zahrát svým partnerem, který má dlouhý list v trumfech.

Je téměř jisté, že vydražitel padne, protože nepomyslel na své ztrátové zdvihy: už ví, že je nutné vytrumfovat ("všeho nechat a hned teď"), za což zaplatí jedním zdvihem v pikách.  Po vytrumfování zaútočí v kárech a dobře si zahodí tref.  V tomto okamžiku už může jen konstatovat, že udělal pěknou škodu ...

Je pravděpodobné, že většina Vašich žáků nebude vědět, jak by měli splnit tento závazek, protože ještě neznají pojem ztrátových karet ...

Využijeme tohoto rozdání, aby si zevrubně a definitivně osvojili následující metodu:

Položte tyto dvě otázky:

1.      „Co počítáme před započetím sehrávky při hře bez trumfů?“

2.      „Proč můžeme mluvit o jistých zdvizích?“

Po odpovědi „protože soupeř nám nemůže zabránit, abychom je získali“, položte otázku: „proč?“: tady nastane váhání před tím, než zazní správná odpověď: „protože nemůže snapovat, jelikož nemá trumfy“.

Zaměřte se nyní na trumfové závazky a vysvětlete, že nyní, když máme trumfy, budeme dělat pravý opak: budeme počítat zdvihy, které určitě ztratíme, a budeme se snažit, aby jejich počet nepřesáhl číslo povolené pro náš závazek.

Vraťme se k předcházejícímu rozdání a pojďme spočítat ztrátové zdvihy - jeden v pikách (3.6), jeden v srdcích, žádný v kárech (3.7) a dva v trefech (3.8), dohromady čtyři, tedy o jeden více ...

Postavme tento problém takto: „Chci-li uhrát svůj závazek, je nutné, aby jedna z těchto ztrátových karet zmizela ...“

A teď přichází to nejobtížnější: jak toho dosáhnout?

Nechte je přemýšlet ...  Za chvíli je nasměrujete tím, že je vyzvete, aby se věnovali kárům: konstatujte, že na lince jsou tři vysoké karty a jen dvě na Jihu; je pravděpodobné, že v tuto chvíli premiant skupiny přijde na to, že jednu ztrátovou kartu můžeme odhodit na károvou dámu.  Nevinně se zeptáme: „Kterou ztrátovou kartu?“ a po případné odpovědi „Trefovou“ odpovíme: „To by k ničemu nebylo ... Proč?“

Pochválíme ty, kteří přijdou na to, že v trefech stále ještě zůstávají dvě ztrátové karty, „zatímco ztrátový pik může zmizet“.

Ukázku ukončíme tím, že se zeptáme, kterou kartu budeme hrát v druhém zdvihu; nepustíme je dále, dokud neřeknou, že károvou 5, a těm, kteří budou zmateni z toho, že nezačínáme trumfem, ukážeme, že soupeř, který má srdcové eso, bude hrát vzápětí piky, ať už má dámu sám nebo o ní ví u svého partnera

Nakonec uvedeme princip této lekce:

Zbavit se ztrátové karty je někdy naléhavější, než začít vyrážet soupeřovy trumfy.

3. Rady a doporučení

3.1  Ještě nezavádějte slovo "dražba".

3.2  Vysvětlit princip první a druhé hry nemusí být vůbec snadné: nehovořte o volném rozdání, ale použijte krabice a ukažte jim čtyři případy: nikdo / Sever-Jih / Východ-Západ / všichni.  Řekněte jim, že každý projde všemi rolemi a že toto rozlišování je nezbytné, protože penalizace, kterou musíme platit v případě pádu, je tvrdší, když jsme ve druhé hře, a hrajeme proto s větší opatrností.  Toto vysvětlení musí prozatím stačit.

3.3  Nechte hádat, co je to slem, a sdělte jim, že „přináší vysokou prémii“ ...

3.4  Navržená tabulka hodnocení byla snadno vytvořena tímto způsobem: má za cíl zabránit příliš dlouhému hledání nebo více či méně přesnému počítání („2© +3, to je kolik?“); doporučte svým žákům, aby si ji zatavili nebo vložili do plastového obalu.

3.5  Co se týče "magických čísel": navrhněte žákům, aby si je zapsali do tabulky, kterou jste jim dali; navrhněte jim též, ať si tam přidají ještě šesté číslo - 13, tj. počet karet v jedné ruce, a ať si s těmito čísly třeba zahrají Sportku!

3.6  Zeptáme se, proč je v pikách jen jedna ztrátová karta, aby se ukázalo, jestli už si osvojili pojem ztrátové karty.

3.7  Necháme je, aby si při přípravě ukázky všimli, že v kárech máme hodně vysokých karet...

3.8  Zeptáme se žáků, proč jsou jenom dvě ztrátové karty v trefech, a oceníme odpověď typu: „s Q J 10 na lince je jisté, že po odehrání esa a krále uděláme jeden zdvih“ ...

3.9  V prvním rozdání druhého cvičení je záměrná chyba v počtu karet Jihu: pořád znovu apelujte na jejich pozornost, první ctnost dobrého bridžového hráče.