Pedagogický materiál č. 9

Plán sehrávky v barvě

1. Kontrola úkolů a vědomostí

1.1 Oprava cvičení

Je nutné ukázat žákům, že v srdcích jsou dva ztrátové zdvihy, jeden je v kárech, a  jeden nebo dva v trefech, a nechat je odhadnout proč, ale bez velkého naléhání.  Naopak ale trvejte na pojmu ztrátové karty, kterou definujte jako tu kartu, pomocí níž soupeř získá zdvih, pokud neuděláme nic, abychom mu v tom zabránili (3.1).

Ukažte jim, že není možno nic udělat pro dvě ztrátové karty z celkových čtyř nebo pěti v listu (nechte je hledat, které to jsou, dokud nedostanete následující odpověď: jedna v kárech a alespoň jedna v trefech).  Řekněte jim, že řešení se skrývá v pokrytí dvou ztrátových karet v srdcích (3.2).

Pokud jde o způsob sehrávky trefů a o naději na vhodné umístění esa, příliš na tom netrvejte, je to téma příští lekce.  Nedělejte toho moc najednou.

1.2 Otázky na kontrolu pochopení

Schovejte náhle Tabulku závazků a udělejte test toho, co si kdo zapamatoval:

a)      Která čísla patří mezi pět magických čísel?

b)      Jaký je minimální počet RH-bodů na lince pro hraní závazku?

c)      Co můžeme hrát s 28 RH-body na lince?  A co s 32?  A s 23?  A s 37?

d)      Jaký je rozdíl mezi honérovými a RH-body? (A doufejte, že Vám toto ověřování nepřinese žádné nepříjemné překvapení - člověk nikdy neví ...)

2. Probíraná lekce

2.1 Tato lekce má za cíl objasnit Vašim žákům, jak se plánuje trumfová hra pomocí počítání ztrátových zdvihů.

Dříve než začnete, připomeňte žákům, že ve cvičení, které měli na dnešek udělat, počítali ztrátové zdvihy v ruce vydražitele.  Vysvětlete pak, že úplně nejdříve vybíráme základní list pro počítání ztrátových zdvihů.

2.2 Napište na tabuli následující příklad:

Nechte žáky provést dražbu, tak aby dospěli k závazku 4ª  (Východ je rozdávající):

 

ª  A J 8 6 4

©  K 9 3

¨  4 2

§  Q J 5

 

ª  K Q 7 2

©  A 4

¨  Q 8 5 3

§  K 7 2

 

Zeptejte se svých žáků, který je podle jejich názoru základní list a proč.  Vysvětlete jim, že se jako základní list vybere ten list, který je nejdelší v trumfech, protože ten obsahuje nejméně ztrátových zdvihů (obvykle).

Po volbě základního listu vysvětlete, že ztrátové zdvihy tohoto listu sledujeme barvu po barvě a že zjišťujeme, co z "protějšího" listu umožňuje pokrýt tyto ztrátové zdvihy.

Nechte žáky, aby "sledovali" piky Západu.  Zeptejte se jich, kolik je v této barvě ztrátových zdvihů.  Blahopřejte těm, kteří odpovědí, že piky Východu zajišťují, že v této barvě neztratíme žádný zdvih.

Začněte znovu se srdci a ukažte, že srdcové eso a král proti sobě zajišťují dva zdvihy, ale že třetí srdce v listu Východu je ztrátové ... prozatím (3.3).

O kárech musí Vaši žáci jednoduše říci, že v nich jsou dva ztrátové zdvihy.  V trefech ukažte, že máme-li na lince král-dáma-kluk, odevzdáme pouze eso (3.4).

Nechte udělat souhrn všech ztrátových zdvihů a zdůrazněte, že jsme neudělali nic víc, než přehled sil, které jsou k dispozici.  Teď jde o stanovení plánu sehrávky.

Zeptejte se žáků, kolik je nevyhnutelných ztrátových zdvihů: na odpověď „Tři“ byste neměli dlouho čekat.

Nechte je, ať si ujasní, že při závazku 4ª smí ztratit tři zdvihy, ale ne více.  Měli by přijít na to, že musí své síly koncentrovat na eliminaci ztrátových zdvihů v srdcích.  To je vhodný okamžik na otázku, jak si budou počínat ...

Pokud nevědí, zopakujte vysvětlení, jak se snapuje z krátkého listu (trvejte na tom, že tento list je naproti hlavnímu listu).

Teď můžete přejít k rozdání dne.

2.3 Rozdání dne - rozdání č. 9A

2.4 Cvičné rozdání - rozdání č. 9B


HRA - rozdání č. 9A

Snapování z krátkého listu vysokým trumfem

Závazek:  4 ©                                                            Výnos: Piková dáma

 

 

ª  K 6 2

©  Q 7 3

¨  J 4

§  Q 10 7 6 4

 

 

ª  Q J 9 5

©  5

¨  10 8 3 2

§  K 9 5 2

S

Z       V

J

ª  A 10 3

©  9 8 4

¨  Q 9 6

§  A J 8 3

 

 

ª  8 7 4

©  A K J 10 6 2

¨  A K 7 5

§  -

 

 

Dražba:

Jih zahajuje a Sever mu předává: (3 - 3 - 2 - 5) a 8 honérových bodů.

Jih bilancuje: 15 + 3 = 18 RH-bodů.  9 RH-bodů naproti, + 1 za devět karet v srdcích, celkem tedy 28 bodů: to, co je potřeba pro závazek 4©.  Výnos je dáma piková ...

Král ze stolu se položí pod eso Východu, který pokračuje 10 a poté 3; pak přijdou kára do dámy a krále, nebo trefy.

Ti, kteří prohrají tento závazek, buď začnou tím, že odehrají trumfy (3.5), nebo si nechají přesnapovat srdcovou 7 osmičkou: bude nutné je nechat, ať sami objeví svou nerozvážnost (3.6).

Před "korekcí" rozdání vytvořte velmi precizně plán sehrávky, přičemž je třeba respektovat následující etapy:

1)      Volba základního listu: Jih, protože je nejdelší v trumfech.

2)      Zjištění ztrátových zdvihů: - 3 v pikách, nevyhnutelné, protože linka obránců je udělá hned ..., - 2 v kárech, kterých je nutno se zbavit, - 0 v srdcích (jsou příliš vysoké), a samozřejmě 0 v trefech, protože Jih je nemá.

3)      Jak se zbavit dvou ztrátových kár?  Žáci musí přijít na to, že je možno dvě kára snapovat ze stolu ...

Všichni by teď měli být schopni najít řešení problému tohoto rozdání: je nutné snapovat vysokým trumfem ze stolu, tzn. dámou.  Zeptáme se proč a očekáváme tyto dvě odpovědi:

*   předně proto, že jsme si jisti, že Východ už nemá káro,

*   a potom proto, že nemáme problém s trumfy (3.7).

Nabízí se tento princip:

Když víme nebo když tušíme, že budeme přesnapováni,
je nevyhnutelné snapovat vysokým trumfem.

Necháme rozdání zahrát znovu, s následujícím načasováním: tři kola piků, vezmeme v ruce  kárové pokračování, zahrajeme kárového krále a pak ještě 7, kterou snapneme malým trumfem; vrátíme se do ruky snapnutím trefů a snapneme károvou 5 trumfovou dámou; pak můžeme opět hrát trumfy.

3. Rady a doporučení

3.1  Co se týká ztrátových zvihů v rozdání z cvičení v lekci 8, můžete zavést pojem nezbytných ztrátových zdvihů (kterým nemůžeme zabránit) a pokrytelných ztrátových zdvihů, kterých se můžeme zbavit.

3.2  Pro snap druhého srdce je nechte, ať si uvědomí riziko přesnapování a způsob, jak tomu zabránit; ospravedlňte vysoký snap velkým počtem trumfových honérů na lince ...

3.3  Neptejte se hned, jak eliminovat tyto ztrátové karty; i když je odpověď pro Vaše žáky nyní snadná, je nutné, aby od sebe zcela jasně odlišili počítání ztrátových zdvihů a plán sehrávky.

3.4  V rámci počítání ztrátových zdvihů napište na tabuli počet ztrátových zdvihů vedle každé z barev.

3.5  Při této příležitosti připomeňte, že když existují dvě ztrátové karty předurčené ke snapnutí, je nutné mít na stole alespoň dva trumfy...  a že tedy není možno hrát trumfy více než jednou!

3.6  Navrhněte tomu nebo těm, kteří nevidí, o co jde, počítání již odehraných kár ...

3.7  Zeptejte se proč a jako jedinou správnou odpověď akceptujte: „protože u soupeřů jsou jenom čtyři trumfy a protože my máme v listu čtyři srdcové honéry“.